dinsdag 8 september 2009

Oké, dan ik ook niet langs de euro-meetlat

Hiermee maakt Elsevier de "poll blunder" van gisteren weer ruimschoots goed.  Leon de Winter is terug en duikt er meteen in met een uitstekend geschreven blog en met een Open Brief aan het Nederlandse kabinet.





dinsdag 8 september 2009 09:21
Als de waarde van een mens niet in euro's kan worden uitgedrukt, dan wil ik graag mijn geld terug Als de waarde van een mens niet in euro's kan worden uitgedrukt, dan wil ik graag mijn geld terug
Vanuit het verre Californië volg ik het debat in Nederland over de kosten van immigranten.
Het kabinet Balkenende heeft vastgesteld dat de waarde van mensen niet in geld is uit te drukken. ‘Het is niet goed om van individuele mensen te weten wat ze individueel kosten. Dat is niet interessant,’ quote deze site Integratieminister Eberhard van der Laan. Eerder al had hij gezegd: 
'De aanwezigheid van allochtonen laat zich niet reduceren tot een simpele optel- en aftreksom langs de meetlat van de euro.'

Alcoholicus
Ik begrijp de ophef hierover niet op deze site, ook niet van mijn dierbare vriend Afshin. Wie wil van mensen weten wat ze kosten? Wat kost een rollator? Een ziekenhuisbed voor een alcoholicus? Wie wil dit weten? Niemand toch? Mensen moeten krijgen waar ze naar hun eigen gevoel recht op hebben.
Vragen naar de kosten is een achterhaalde en vreselijk kapitalistische manier van denken, die in onze tijd geen plaats heeft. 'Wat een individu kost, een Fries, iemand met blauwe ogen of een gehandicapte' (ook een quote van Van der Laan), doet niet ter zake, meent dit kabinet – en zo is het precies.

Balans
Het kabinet Balkenende maakt dus een revolutionaire draai met de beëindiging van de kwestie wat mensen kosten. Het is een absolute transformatie van wat een overheid traditioneel doet: het beschikbare, ofwel geld, met het wenselijke, ofwel het politieke programma, met elkaar in balans brengen.
Hieraan is nu voor altijd een einde gekomen. Het heeft dus geen zin om iemand op de Derde Dinsdag van september met een koffertje met een begroting te laten opdraven. Dingen kosten tegenwoordig wat ze naar ons gevoel moeten kosten.
Ik steun het kabinet van harte.

Logica
Want als het niet goed is om van individuele mensen te weten wat ze kosten, dan is het ook niet goed om van individuele mensen te weten wat ze verdienen – dit verplichten de logica en de redelijkheid ons.
Tot nu toe werd de waarde van mijn individuele bestaan voor onze samenleving door de overheid uitgedrukt in de belastingaanslagen die mij werden opgelegd. Ik vond altijd al dat mijn waarde niet in geld mocht worden uitgedrukt – gaf ik de Nederlandse samenleving niet heel veel kleur en warmte en vrolijkheid, en hoort zoveel waarde niet te worden beloond met heel weinig kosten?
Maar nee, de inspecteur heeft, sinds ik belastingaanslagen krijg, op geen enkele andere manier mijn waarde bepaald dan in keiharde pecunia – terwijl mij nu wordt verteld dat de waarde van mijn bestaan absoluut niet langs de meetlat van de euro mag worden vastgesteld! Want als de overheid niet wil weten wat ik kost, dan wil de overheid ook niet weten wat ik opbreng. Toch?

Open brief
Ofwel: dit is een serieuze open brief aan het kabinet.
Geacht kabinet: wat mijn waarde is – ofwel het verschil tussen wat ik kost en opbreng, wat ik onze samenleving aan pret en lol heb geschonken - valt niet in geld uit te drukken.
Ik wil dat wat voor Achmed geldt, ook voor mij geldt. Ik wil dat Integratieminister Van der Laan, en met hem Wouter Bos, verklaart:  'De aanwezigheid van Leon de Winter laat zich niet reduceren tot een simpele optel- en aftreksom langs de meetlat van de euro.'
Zo is het net. Mag ik mijn centen terug, graag met terugwerkende kracht sinds het aantreden van de heer Balkenende, en dat is toch al weer zo’n zeven jaar geleden?
Ik beloof u, ik ga er de Nederlandse economie enorm mee stimuleren!

Waardebepalingen
We doen niks anders dan wat dit kabinet propageert. Geen euro-meetlatten meer! Geen waardebepalingen in inkomsten- of loonbelastingen! We zijn allemaal heel veel in euroloze waarden waard!

Hier is mijn oproep aan u allen! Laat dit kabinet weten: 'De aanwezigheid van ……. (vul uw naam in) laat zich niet reduceren tot een simpele optel- en aftreksom langs de meetlat van de euro.'

Ik heb zo het gevoel dat Eberhard van der Laan het nog heel ver gaat schoppen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten